lucaskamp.blogg.se

Den 18/6 2013 fick vi, Amanda & Henrik, det hemska beskedet att vår älskade son Lucas, 15 veckor och 4 dagar gammal, har leukemi.

Fram och tillbaka!

Publicerad 2013-10-25 16:01:01 i Vår lille Prins Lucas

 
Vi kom hem i lördags från Uppsala. Då skulle vi få vara "lediga" i två veckor, med enbart blodprover två gånger per vecka. Men riktigt så har det inte blivit. I måndags så var det blodprover som vanligt. Och när de ringde från dagvården ang Lucas värden så låg trombosyterna låg igen (48), det är den sista cytokuren som orsakar detta, så vi skulle återigen hålla koll på om han började blöda näsblod. Så när jag kom hem från gymmet så for Henke iväg. Lagom som han kom till gymmet så ringde jag och sa att Lucas blödde näsblod och att vi skulle åka till Eskilstuna igen. Men de sa att vi skulle avvakta och se om det slutade blöda och isåfall avvakta till tisdagen. Och det var precis vad som hände.
 
Så i tisdags efter lunch så ringde vi och frågade hur vi skulle göra. De tyckte att vi skulle komma in och ta ett blodprov. Då låg trombosyterna på 31 så då skulle Lucas få en ny påfyllning. Så det beställdes och kopplades sedan på. Efter att det gått in på ca tio minuter så skulle vi vänta i en timme för att ta ett nytt blodprov så att de skulle se vad trombosyterna låg på då. Vi var hemma halv sex på kvällen igen.
 
I onsdags så skulle ju jag och Henke åka till Kungens kurva och mamma skulle passa Lucas. Jag gick upp med honom kvart över sex på morgonen och han får lite mat. Runt sjutiden så kräks han. Och det tog ett bra tag för mig att förstå vad han hade kräkts upp. Sonden.. Jag ropade på Henke som fortfarande sov och sa att vi måste åka till dagvården och sätta en ny. Som tur var så åkte han själv så att jag fick duscha och göra mig iordning inför dagen. Mamma kom och blev informerad om allt som skulle göras med mat och mediciner ang Lucas. Och dagen blev dyr då vi köpte en del och allt hade gått bra för mamma hemma.
 
Igår så var det återigen dags för blodprover i Eskilstuna. Och omläggning av CVKn.. Vi fick den sköterskan, pga att de som jobbar där var upptagna med en kritisk patient, som tog blodprov på Lucas den dagen vi inte visste att han var sjuk. När hon skulle lägga om CVKn så fick jag nästan säga hur hon skulle sätta på sig handskar och plocka fram det sterila sakerna för att tvätta rent. Jag fick ta bort den plats som satt och jäklar vad nervös jag var när jag närmade mig ingången..Men det gick bra till slut ändå.
 
Idag har vi, peppar,peppar, ännu inte behövt åka in tillm Eskilstuna. Men läkaren ringde både igår och idag. Igår handlade det om att Lucas ligger otroligt låg i alla värden just nu. HB låg på 91, tromosyter på 79 (de låg på 100 någonting efter påfyllningen i tisdags) och de vita blodkropparna låg verkligen i botten. Vi måste åka in om Lucas är tröttare än normalt, blir blek, får feber eller börjar blöda näsblod. Och idag ringde de om att de kanske upptäckt varför han kräks så som han gör nu. De tog prov på hans avföring när vi var i Uppsala förra veckan och nu hade de fått svar. De växer svamp i avföringen vilket innebär att han har svamp antingen i matstrupen, magsäcken, tarmarna eller hela vägen och läkaren sa att de vill behandla det. Jag sa att Lucas precis fått mat och att vi inte kan åka någonstans på ett tag men då sa han att vi ska behandla det med den medicin vi har som ska förebygga svamp, diflucan, fast i dubbel dos. Så fortfarande inte Eskilstuna idag. 
 
Blev visst ett långt inlägg men det har inte funnits tid och orka att uppdatera mellan all bilåkning och kräkningar denna veckan. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela