lucaskamp.blogg.se

Den 18/6 2013 fick vi, Amanda & Henrik, det hemska beskedet att vår älskade son Lucas, 15 veckor och 4 dagar gammal, har leukemi.

Första antibiotikan

Publicerad 2013-07-29 03:46:33 i Behandling


Natten till lördag i Uppsala så fick Lucas feber. 38,2 grader visade tempen kl ett på natten till lördagsnatten. Jag ville att Henke skulle få sova så jag tog Lucas och gick ut i korridoren. Han skulle få lite Alvedon mot febern. Jag satte mig i soffan, en blå, fläckig Ektorpsoffa och Lucas somnade. Jag ville inte gå in på rummet än så jag la mig ner med honom fortfarande i famnen. Där somnade jag. Någon gång så kom Perra förbi med ett lakan som han la över mig och Lucas då vi låg nära en öppen balkongdörr.

Vid tre så vaknade jag och tog en ny temp och då visade den 38,6. Så jag tog Lucas och puttade fram droppställningen med foten. Jag möttes av en annan sjuksköterska och berättade läget. Hon sa till Perra och då fixade han Alvedonen. Jag gick in på rummet där han fick den och sedan la jag honom i hans säng. Sedan somnade vi om, till halv sex ungefär. Då skulle Lucas snart få lite blod. Och febern, den var borta. Vid nio så var febern fortfarande borta så vi fick åka hem. De hade tagit nya blodprover som visade lite förhöjd sänka,13 , det vill säga, han kunde ha början av en infektion i kroppen.

Under dagen så tog vi ett antal tempar på honom och han hade feber till och från. Vid åtta på kvällen så visade den på 38.1 och jag ringde återigen till avdelningen i Eskilstuna, som jag haft kontakt med hela dagen. Hon tyckte att vi skulle komma in. Väl i bilen på väg hem så tog Henke en ny temp och då visade den 37.1.. Jag höll på att bli galen på termometern.. Varför visade den så mycket olika. Vi ringde in och sa att vi avvaktar lite till.

Vid halv fem vaknar jag av att Lucas är vaken och försöker mata honom. Det gick inget vidare så jag tog en ny temp. Efter att ha läst instruktionsboken noggrant. Han hade 37.9. Enligt läkarna ingen feber men nu bestämde vi oss för att åka in för att se vad som spökar. Tjugo i sex var vi på barnavdelningen i Eskilstuna. Där tar de blodprover och temp. Den är lägre men vi ville vara försiktiga. Det är ändå första febern han har. Jag och Henke somnar när Lucas somnat runt åtta.. Vi vaknar igen vid nio och då får vi snart veta att att sänkande gått upp till 28 men att de inte var oroliga så vi fick åka hem igen.

Upp till mamma och pappa igen där samma procedur som dagen innan sker. Feber om vart annat. Vid halv fem så ligger den på 38.1 och jag ringer igen. De vill att vi avvaktar till kvart i sju och tar en ny temp. Samma temp då. Så vi får återigen åka in till Eskilstuna. Nu tar de nya prover och Lucas får för första och säkert inte sista gången antibiotika.

Vid tre så vaknar han och har fortfarande feber. Så då sa jag till om Alvedon och nu ligger han pigg hos mig. Han har ätit och jag väntar på att han ska somna om. Får se när det blir. Men vid halv sex då blir vi väckta igen för då ska han få sin andra dos av antibiotika. Får se om han somnar innan dess.

Kommentarer

Postat av: Josefine

Publicerad 2013-07-29 14:27:18

Lilla Lucas! Stackars liten!:(

Postat av: Malin W.

Publicerad 2013-07-29 20:45:55

Om det är samma Perra som jobbat på Iva-neo ,du kan väl fråga?😉.Så är han fantastik iaf 😄.

/Malin W.

Svar: Nej det var inte samma Perra. Men lite roligt att det finns två på samma sjukhus då.. :)
Amanda Gustavsson

Postat av: Anna Österberg

Publicerad 2013-07-30 23:35:54

Å fy fan vad jobbigt >.<
Stackars lilla killen!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela